Prima dimensiune majoră
Omul (Individul) ca scop
Prima dimensiune majoră are în vedere omul din prisma drepturilor, libertății și nevoilor acestuia. De fapt, pentru noi omul constituie scopul în sine. Celelalte dimensiuni nu fac decât să susțină, să completeze și să dezvolte aceasta dimensiune.
Problema „Omului” este des abordată în politică. De cele mai multe ori însă, „Omul” se confundă cu „populația”, iar aceasta cu o „masă de manevră”. Ce ne diferențiază este faptul că punem individul mai presus de stat, interesul colectiv sau de grup. Prea des sub masca interesului colectiv au fost sacrificate drepturi fundamentale ale individului. Prea multe generații au fost considerate „generații de sacrificiu” ale căror interese au fost sacrificate sub pretextul bunăstării ipotetice a generațiilor viitoare. Viziunea noastra asupra omului este bine ancorată în prezent, și are în vedere ce se poate face pentru om acum pentru bunăstarea lui acum fără a pierde din vedere generațiile viitoare.
Obligațiile și constrângerile la care este supus individul pot să provină numai din interacțiunea cu ceilalți indivizi și din coliziunea cu drepturile acestora, în sensul că drepturile și libertatea unui individ nu pot să încalce drepturile fundamentale ale altui individ, statului revenindu-i rolul de a asigura individului toate condițiile de care acesta are nevoie pentru a viețui și de a se dezvolta.
În acest context, individului îi revin anumite drepturi ce pentru stat constituie obligații, cum ar fi:
Dreptul la viață și la securitate personală – statului revenindu-i obligația de a-l proteja pe individ de orice amenințare internă sau externă, cât și de a-l informa despre riscurile la care se expune prin anumite decizii pe care le ia singur. Statul se obligă să aibă în mod deosebit grijă de resursa cea mai de preț și anume copiii, prin urmărirea acestora de la naștere cât și pe tot parcursul devenirii acestora, simplificarea procedurilor de adopție și control după adopție, cât și de prevenire a abuzurilor și relelor tratamente aplicate acestora; prevederea de pedepse cu inchisoare pe viață pentru infracțiuni cu privare de libertate sau trafic de persoane; extinderea perioadei de reținere preventivă pentru cercetarea infracțiunilor de acest tip; interzicerea eliberării pe baza viciilor de procedură în cazul infracțiunilor cu violență, crime, lipsire de libertate sau trafic de persoane; interzicerea prescrierii infracțiunilor în cazurile de crimă, viol, lipsire de libertate sau trafic de persoane.
Dreptul la sănătate - dreptul la asistență medicală cât mai aproape de domiciliu. Statul are datoria de a crea unități medicale cu funcții de bază în toate zonele locuite sau cel puțin de a păstra unitățile existente pentru a asigura un timp mic de intervenție și a crește șansele de salvare și recuperare. Consideră m sanatatea o investiție care indirect aduce profit și beneficii economiei, furnizând forță de muncă corespunzătoare cât și o reducere a cheltuielilor generate de tratamente și recuperare.
Dreptul la libertate - dreptul de a hotărî în deplină cunoștință de cauză asupra a tot ce ține de viața și dezvoltarea personală.
Egalitate în drepturi - Dreptul de a accede în mod egal la orice post conform calificării, fără discriminare în funcție de rasă, etnie sau sex sau orientare sexuală. Femeia are aceleași drepturi ca și bărbatul, și poate avea acces în aceleași condiții la orice post în funcție de calificare și aptitudini. Condamnam favorizarea sau împiedicarea anumitor indivizi pe criterii etnice în ceea ce privește accesul la orice funcție sau institutie de învățământ, instituție publică sau administrativă indiferent de structura demografică a zonei.
Dreptul la informație - statul se obligă să pună la dispoziția individului în mod direct și gratuit toată informația legată de legi sau normative pentru ca individul să conștientizeze toate riscurile la care se poate expune prin necunoașterea acestora. Statul se obligă să pună la dispoziția individului în mod direct și gratuit toată informația deținută privind companiile înregistrate în România și performanțele economice ale acestora. Prin lege toate contractele cu participația statului (cu excepția achizițiilor de tehnică militară pentru dotarea armatei și serviciilor speciale) vor fi publice, nici o clauză nu va putea fi secretizată, aceste contracte fiind puse la dispoziția presei și a publicului încă din faza negocierilor; lista domeniilor și a categoriilor de materiale exceptate va fi bine determinată prin lege.
Dreptul la proprietate în cele două ipostaze: proprietatea individuală – statului îi revine obligația de a proteja proprietatea individului prin mijloacele care le are la dispoziție, cât și proprietatea colectivă, adică bunurile aflate în administrarea statului, aceste bunuri aflându-se doar în gestiunea statului și nu în proprietatea acestuia. Prin urmare, statul are obligația de a se îngriji de aceste bunuri și de a informa periodic proprietarii de drept (cetățenii României) cu privire la starea și valoarea acestor bunuri în orice moment, cât și în ceea ce privește parametrii relativi, cum ar fi pierdere și profit.
Așa cum nu există proprietate a statului nu există nici răspundere colectivă a statului. Răspunderea statului se descompune în răspunderea indivizilor de pe toate nivelele de decizie sau acțiune (de la nivelul Guvernului până la cele ale administrației publice şi ale multor întreprinderi economice). Acești indivizi răspund administrativ sau penal pentru toate deciziile luate, cât și pentru toate acțiunile pe care le-au întreprins sau pe care nu le-au întreprins.
Dreptul de a hotărî pentru el prin democrație directă. Democrația directă poate funcționa atât la nivel național, cât și local și ea se poate manifesta în două direcții: în primul rând, referendumuri și consultări ale tuturor cetățenilor cu drept de vot. În al doilea rând, inițiative prin care electoratul propune, atunci când socotește necesar, adoptarea anumitor măsuri. Propunem introducerea și utilizarea cu discernământ a formelor democrației directe, în special a consultărilor impuse, deoarece dacă frecvența acestora depășește în mod sensibil nivelul de participare politică pe care îl poate oferi societatea, ele pot crea un efect advers, de îndepărtare a cetățenilor de procesul politic. Democrația directă este, și ea, un indicator esențial al gradului de evoluție și funcționalitate al unui sistem politic democratic; este și o metodă de îmbunătățire a performanțelor acestui sistem, dar în primul rând este un obiectiv strategic a cărui realizare depinde de întrunirea mai multor factori (participare politică ridicată, stabilitate politică, coeziune socială etc.), așadar ea este un obiectiv pe termen mediu și lung.
Dreptul să se autodefinească și să-și afirme diferența (principiul „Toți diferiți – toți egali”). Libertatea fiecăruia de a face orice, îngrădită doar de libertatea celorlalți, trebuie susținută de o reală toleranță a fiecăruia față de ceilalți, de o acceptare reală a diferenței prin care aleg ei să se definească – statului revenindu-i sarcina de a trasa cu rigoare și justețe limita până la care poate merge libertatea de acțiune a persoanei prin instituții competente și înalt funcționale. Comunitățile, atât comunitatea largă națională, cât și cele locale, trebuie să identifice, printr-un efort de clarificare a valorilor prin care se definesc și a proiectelor majore în care sunt interesate, acele cadre dincolo de care acțiunea individului e considerată vătămătoare.
Dreptul de asociere liberă - refacerea comunităţilor puternice, funcţionale. Comunitatea pe care dorim s-o cream trebuie întemeiată pe o coeziune şi solidaritate reale, care să permită atât materializarea rapidă şi eficientă a intereselor majorităţii, cât şi ocrotirea celor care au nevoi speciale, deoarece se află în situaţii speciale. Comunitatea trebuie să ofere, în măsură în care este posibil, o cât mai bună egalitate a şanselor; nu omogenizarea societăţii, ci crearea posibilităţii ca fiecare să-şi pună cât mai bine în valoare însuşirile (în primul rând prin educaţie, dar şi prin asistenţă medicală, socială etc.). Un rol esenţial în cadrul comunităţii revine familiei ca placă turnantă între indivizi şi societate; familia ar trebui să fie, în general, cea mai restrânsă dar şi cea mai funcţională "comunitate", elementul de bază al comunităţilor mai largi. Stimulăm iniţiativa liber ă . Vedem Iniţiativa liberă ca însuşi mecanismul care produce în economie prosperitatea, în societate pluralismul, în viaţa comunitară dinamismul şi în politică un act de guvernare eficient.
Dreptul la liniște socială - statul trebuie sa-l protejeze pe individ de factori de stres inutili prin asigurarea separării puterilor în stat, funcționarea independentă a justiției, aplanarea conflictelor interne și neangrenarea României în conflicte externe.